Dirigent Malletband

Leen Blok

 

Komende uit het Zuid-Hollandse Middelharnis op Goeree-Overflakkee, kwam hij al op jonge leeftijd in aanraking met de HaFaBra muziek die met de paplepel werd ingegeven door pa Blok.

Op negenjarige leeftijd werd op de muziekschool aan de Hertogstraat in Nijmegen een twee jarige beginners opleiding gestart. Waarna in 1961 als zoon van een PTT beambte het lidmaatschap als tamboer van de Nijmeegse Postharmonie mogelijk werd.

Naast tamboerlessen van Cees Cornelissen (tambour-maître) werd ook de opleiding aan de Nijmeegse muziekschool gevolgd. Vijf jaar lang was George Krijt de docent die hem alle facetten van het slagwerk heeft bijgebracht. In die periode maakte hij bij de NPH een promotie van tamboer naar slagwerker van het harmonie orkest onder leiding van Jo Kuppen.

Na jaren bij verschillende orkesten onder diverse dirigenten te hebben gespeeld, kreeg Leen in 1977 de mogelijkheid om George Krijt als instructeur van het tamboerkorps van de NPH te vervangen.

 

In 1978 werd hij tevens aangesteld als instructeur van het tamboerkorps Arnhemse Postfanfare en werd ook gevraagd om algemeen instructeur te worden van jeugd drumfanfare “De Stefaantjes” wat een liefde werd tot 1992.

In 1979 was het Muziekvereniging Sint Anna uit Nijmegen die aanklopte om daar de instructie te komen geven aan het toenmalige tamboerkorps.

Het tamboerkorps van het Heilig Bloedsgilde uit Boxmeer kwam in 1988 langs om daar instructie te komen geven aan een topkorps. Hiermee werden vele eerste prijzen behaald met als hoogtepunten twee maal goud op het Wereld Muziek Concours in Kerkrade.

 

Eind jaren tachtig was het Willy Hautvast, toenmalig directeur van de Nijmeegse muziekschool

“De Lindenberg“, die een applicatie cursus arrangeren en directie startte voor amateurs.

Een tweejarige cursus die veel inzicht gaf in theorie en leiding geven aan orkesten.

 

Rudy Böhmer was de inspirator om in 2000 de instructie te gaan doen van de Arnhem Band.

 

Waar men vroeger de leider van een tamboerkorps instructeur noemde is dat de laatste jaren door de sterk veranderende bezettingen toch wel anders geworden.

Slagwerkgroepen/Malletbands spelen op concertinstrumenten uitgebreid met basgitaar, keyboard, blaassecties, koren, en zangers; een ware metamorfose die niet meer is weg te denken in deze moderne muzikale tijd waarin de dirigent de baton zwaait.